Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013

"Πώς να ενισχύσετε την αγάπη των παιδιών σας προς τον αθλητισμό"

q-mpala-paidi

*Της Ράνιας Φιλίνδρα

Για να πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πώς ξεκινά το παιδί να ασχολείται με το ποδόσφαιρο; Είναι δική του επιλογή ή αποφάσισαν οι γονείς του «για το καλό του», όπως συνηθίζουμε να λέμε; Προηγήθηκε κάποια συζήτηση πριν το παιδί έρθει σε επαφή με το άθλημα; Αν οι γονείς έχουν αποφασίσει μόνοι τους ή έχουν πείσει το παιδί χωρίς το ίδιο να θέλει πραγματικά είναι πιθανό το τελευταίο να βιώνει τη δραστηριότητα ως αγγαρεία παρά ως κάτι ευχάριστο. Ενδεχομένως να αρνείται να πάει ή η επίδοσή του να μην είναι η αναμενόμενη (σύμφωνα με τις απαιτήσεις των μεγάλων).


  • Για αρχή χρειάζεται συζήτηση – τι θέλει το παιδί, ποια δραστηριότητα του αρέσει, τι σημαίνει ασχολούμαι με το ποδόσφαιρο- μαθαίνω το σώμα μου, το εξασκώ, δυναμώνω, γνωρίζω φίλους, μαθαίνω να συνεργάζομαι, χαίρομαι…

Αν το παιδί θέλει να γνωρίσει το άθλημα  ακολουθεί η διαδικασία της επιλογής. Σε ποια ακαδημία θα πάει, ποιο είναι το κόστος, ποιος θα είναι ο προπονητής του. Αν π.χ. το κόστος είναι πολύ υψηλό οι γονείς θα πρέπει να εξηγήσουν στο παιδί ότι δεν μπορούν να το στηρίξουν οικονομικά συνεπώς θα πρέπει να ψάξουν για μια λύση πιο οικονομική.


  • Με αυτό τον τρόπο οι μεγάλοι εισάγουν το παιδί στην πραγματικότητα – δεν έχουμε πάντα ό,τι θέλουμε, κάποιες φορές πρέπει να περιμένουμε μέχρι να κάνουμε την κατάλληλη επιλογή, ας δούμε όλοι μαζί τι άλλες επιλογές μας προσφέρονται.

Η επιλογή του προπονητή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι σχέσεις άλλωστε στηρίζονται στη «χημεία», στο ταίριασμα. Αν οι γονείς έχουν καλή σχέση με τον προπονητή, τον εμπιστεύονται, τους εμπνέει η προσωπικότητα και η φιλοσοφία του υπάρχει το κατάλληλο έδαφος για να τον εμπιστευθεί το παιδί και να διαμορφώσει μαζί του μια σχέση εμπιστοσύνης.


  • Γονείς και προπονητής θα πρέπει να είναι σύμμαχοι στα μάτια του παιδιού. Διαφορετικά, αν άλλα λέει ο προπονητής και άλλα οι γονείς (εντός και εκτός γηπέδου) το παιδί μπερδεύεται, αγωνιά και ενδόμυχα αισθάνεται ότι πρέπει να πάρει «θέση» και να υποστηρίξει τη μία ή την άλλη πλευρά. Έτσι το άγχος αυξάνεται γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη σχέση με το ποδοόσφαιρο και την επίδοσή του.

Οι προσδοκίες, οι αξίες και οι αντιλήψεις των γονιών επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό  τη στάση και τα συναισθήματα του παιδιού σε σχέση με το άθλημα. Καλό είναι οι γονείς να θέτουν ερωτήσεις στον εαυτό τους ειδικά όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους. Τι είναι πιο σημαντικό για εμένα ως γονιό; Με ενδιαφέρει η επίδοση ή θέλω το παιδί μου κυρίως να χαίρεται αυτό που κάνει και να αποκτά νέες εμπειρίες; Αν το παιδί μου δεν έχει την επίδοση που θέλω εξακολουθεί να αξίζει για μένα το ίδιο; Η ήττα είναι ταυτόσημη με την αποτυχία του παιδιού ή του γονιού που κάτι «έκανε λάθος» ή ευκαιρία για νέα μάθηση; Τι σημαίνει για εμένα ως γονιό «ανταγωνισμός», «ισότητα», «συνεργασία»; Τέτοια ερωτήματα βοηθούν το γονιό να παίρνει μια ξεκάθαρη θέση από την οποία θα μπορεί να στηρίξει το παιδί του.  


  • Οι αξίες, οι αντιλήψεις και τα πιστεύω των γονέων είναι πληροφορίες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν τα παιδιά. Ένα παιδί π.χ. έχει μάθει μέσα στην οικογένεια ότι όταν θέλω να φτάσω ένα στόχο κάνω μικρά βήματα, βάζω μικρότερους στόχους για να τα καταφέρω. Αν τελικά δε φτάσω στην κορφή του βουνού δε σημαίνει ότι δεν προσπάθησα ή δεν έχω αξία. Ίσως χρειάζεται να κάνω μια στάση, να πάρω δυνάμεις και να συνεχίσω.

Κάθε φορά που ξεκινάμε κάτι καινούριο έχουμε προσδοκίες για αυτό. Έτσι και οι γονείς μπορεί να κάνουν σχέδια για το παιδί, να θέλουν να τα καταφέρει, να κερδίσει, πιθανά να γίνει γνωστός, να ξεχωρίσει…


Ας έχουμε όμως κατά νου ότι τα παιδιά είναι παιδιά και αυτό που κυρίως έχουν ανάγκη είναι να παίξουν και να χαρούν. Αυτό είναι το καλύτερο μονοπάτι που οδηγεί σε μια μάθηση χωρίς βαρίδια.

*Η Ράνια Φιλίνδρα είναι ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια με ειδίκευση στη συστημική-οικογενειακή θεραπεία. Σπούδασε ψυχολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών απ’όπου αποφοίτησε το 2002. Το 2005 ξεκίνησε την εκπαίδευσή της στο Αθηναικό Κέντρο Μελέτης του Ανθρώπου (ΑΚΜΑ) όπου παρακολούθησε για τρία χρόνια το πρόγραμμα ειδίκευσης στην Γενική Θεωρία των Συστημάτων για Εφαρμογές στις Επιστήμες του Ανθρώπου. Αργότερα συνέχισε και ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της στην Οικογενειακή θεραπεία στο Συστημικό Κέντρο Εκπαίδευσης και Ψυχοθεραπείας (ΣΚΕΨΥΣ). Έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια διαφόρων προσεγγίσεων με θέμα το συντονισμό ομάδων (ψυχόδραμα, Process Work, εκπαίδευση στο συντονισμό Σχολών Γονέων κτλ).

Από το 2004 που ξεκίνησε η επαγγελματική της δράση έχει εργαστεί σε δομές ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, εκπαιδευτικά πλαίσια ειδικής αγωγής, ινστιντούτα επαγγελματικής κατάρτισης (ΙΕΚ) ενώ παράλληλα τα τελευταία χρόνια συντονίζει ομάδες εφήβων, γονέων και εκπαιδευτικών στην Αθήνα και την περιφέρεια. Επίσης, συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς και φροντιστήρια ως εξωτερική συνεργάτης. Τα τελευταία χρόνια διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στο κέντρο της Αθήνας όπου παρέχει συμβουλευτική και ψυχοθεραπεία σε εφήβους και ενήλικες (ατομικά, ζευγάρια, οικογένειες).

τηλ: 6936611493
e-mail:  raniafilindra@gmail.com


Η ειδικός απαντά: "Πώς να ενισχύσετε την αγάπη των παιδιών σας προς τον αθλητισμό"