Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

Πτήση «απόδρασης» από την κρίση | κοινωνια | ethnos.gr


Σε ιδιαίτερα δημοφιλή μέσα για κάθε είδους... απόδραση έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια τα ελικόπτερα.

Πτήση «απόδρασης» από την κρίση
Ο κλάδος, ο οποίος ήρθε και πάλι στο προσκήνιο ύστερα από την απόπειρα απόδρασης του Παναγιώτη Βλαστού, αν και έχει δει τα δρομολόγια να συρρικνώνονται, εξακολουθεί να αντιστέκεται στην οικονομική κρίση διατηρώντας, όπως φαίνεται, ένα καλό πελατολόγιο από το εξωτερικό.
Ετσι, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, συχνά εξακολουθούν να είναι τα δρομολόγια στα νησιά, ενώ τον χειμώνα δεν είναι λίγοι εκείνοι που ναυλώνουν ένα ελικόπτερο για να μετακινηθούν γρήγορα σε ένα από τα χιονοδρομικά κέντρα.
Σήμερα οι αδειοδοτημένες από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας εταιρείες ενοικίασης ελικοπτέρων είναι τέσσερις: Η Air Intersalonica με 2 ελικόπτερα. Η Air Lift με 4 ελικόπτερα. Η IFly με 3 ελικόπτερα. Η Superior Air με 4 ελικόπτερα.
Ωστόσο, στον ελληνικό ουρανό πετούν αρκετά περισσότερα ελικόπτερα, δεδομένου ότι στη χώρα μας δραστηριοποιούνται και άλλες εταιρείες (ιταλικές, γερμανικές, ρουμανικές κ.λπ.), αδειοδοτημένες από χώρες του εξωτερικού, ορισμένες εκ των οποίων ακολουθούν την πρακτική της επινοικίασης αεροσκαφών, που βασίζεται στον ευρωπαϊκό κανονισμό 1008/2008 για αδειοδότηση ελικοπτέρων.
Οι τιμές ενοικίασης ενός ελικοπτέρου ξεκινούν από τα 800 έως 1.000 ευρώ την ώρα για τα μονοκινητήρια και από τα 1.300 ευρώ ανά ώρα για τα δικινητήρια, ενώ μπορούν να φτάσουν έως και τα 2.500 ευρώ.
Η μίσθωση ενός ελικοπτέρου είναι μία αρκετά εύκολη υπόθεση, καθώς συχνά αρκεί μόνο ένα τηλεφώνημα και πληρωμή του μισθώματος μέσω πιστωτικής κάρτας προκειμένου σε διάστημα ακόμα και τριάντα λεπτών το ελικόπτερο να είναι έτοιμο να παραλάβει τον πελάτη.
Φόρμα κρατήσεων
Ορισμένες εταιρείες, πάντως, διαθέτουν στις ηλεκτρονικές τους ιστοσελίδες και ειδική φόρμα κρατήσεων, η συμπλήρωση της οποίας απαιτεί και πρόσθετα στοιχεία.
Ενα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα των ελικοπτέρων, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εταιρειών, είναι ότι μπορούν να απογειωθούν και να προσγειωθούν πρακτικά οπουδήποτε, δηλαδή σε πεδία εκτός αεροδρομίων, ακόμα και σε ταράτσες κτιρίων ή χωράφια.
Ωστόσο, υπάρχουν και ελικοδρόμια αδειοδοτημένα από την ΥΠΑ ανά την επικράτεια, εκ των οποίων τα 44 είναι δημοτικά, 5 βρίσκονται σε νοσοκομεία, ενώ άλλα 18 είναι ιδιόκτητα. Από την τελευταία κατηγορία τα 11 βρίσκονται στον Νομό Αττικής.
Εκτός από τη μεταφορά τουριστών, πάντως, μεταξύ των βασικών υπηρεσιών που προσφέρουν τα ελικόπτερα είναι η αεροφωτογράφηση, η αεροπορική κάλυψη γεγονότων, η μεταφορά φορτίων, η αεροκινηματογράφηση, η επίβλεψη τεχνικών έργων και η μεταφορά VIP.
Η μίσθωση ελικοπτέρων γνώρισε στιγμές? δόξας από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, ενώ έως και τρία χρόνια πριν οι καθημερινές προσγειώσεις και απογειώσεις έφταναν ακόμα και τις 100 τους καλοκαιρινούς μήνες.
Η πρώτη εταιρεία που δραστηριοποιήθηκε στη χώρα μας ήταν η Olympic Aviation από την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα πριν από περίπου τριάντα χρόνια, όταν οι μισθώσεις ελικοπτέρων ήταν απλησίαστες και απευθύνονταν κυρίως σε επιχειρηματίες, αλλά και διάσημους επισκέπτες του εξωτερικού.
ΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ
Οι ξένοι τουρίστες μπορούν να πληρώνουν
Πόρτο Χέλι, Μύκονος, Πάτμος, Σαντορίνη, Ελούντα και προσφάτως και η Πύλος λόγω της λειτουργίας μεγάλης ξενοδοχειακής μονάδας αποτελούν ορισμένους από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για όσους ναυλώνουν ελικόπτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Αντιθέτως, τον χειμώνα οι προορισμοί είναι πιο? ορεινοί και αφορούν κυρίως στην προσέγγιση σε χιονοδρομικά κέντρα.
Παρά την? ένδοξη ιστορία του, ο κλάδος σήμερα δεν έχει μείνει αλώβητος από την κρίση: «Μέχρι πριν από τρία χρόνια τα ελικόπτερα πετούσαν σαν τις... μέλισσες. Δεν σταματούσαν καθόλου. Δεν ήταν μόνο οι επίσημοι που τα προτιμούσαν αλλά και επιχειρηματίες, καλλιτέχνες κ.λπ.», λέει χαρακτηριστικά ένας από τους παλαιότερους χειριστές ελικοπτέρων στη χώρα μας.
«Σε ό,τι αφορά την πελατεία μας από την Ελλάδα, το πρόβλημα είναι έντονο» τονίζει από την πλευρά του στο «Εθνος» ο εκπρόσωπος της εταιρείας Air Business International, Ντούλης Καραφίλ. Προσθέτει ωστόσο πως «οι ξένοι τουρίστες δεν έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση. Βοηθάει πολύ σ΄ αυτό και το γεγονός ότι έχουν μειωθεί σημαντικά τα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά δρομολόγια σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς» σημειώνει.
Τα περισσότερα ελικόπτερα απογειώνονται από τα Μέγαρα ή τον Αγιο Στέφανο, ενώ μπορούν να ξεκινήσουν ακόμα και από μεγάλα ξενοδοχεία της παραλιακής ή τον Αγιο Κοσμά. Σε περίπτωση που η πτήση ξεκινήσει, πάντως, από μη οργανωμένο αεροδρόμιο, την ευθύνη για τον έλεγχο επιβατών και αποσκευών έχει κυρίως ο χειριστής, ο οποίος υποχρεούται να υποβάλει σχέδιο πτήσης, στο οποίο θα αναφέρεται ο προορισμός, ο αριθμός των επιβαινόντων, η ποσότητα των καυσίμων και η εκτιμώμενη διάρκεια της πτήσης.
ΤΑ ΕΛΙΚΟΔΡΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΔΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑ
44 δημοτικά
Αγαθονήσι, Αγιος Ευστράτιος, Αλόννησος, Αμοργός, Ανάφη, Ανδρος, Αντικύθηρα, Αντίπαρος, Αρκιοί, Δονούσα, Ερεικούσα, Ηρακλειά, Θηρασία, Ιθάκη, Ικαρία/Ράχες, Ιος, Ιωάννινα/Βίκος, Ιωάννινα/Δελβινάκι, Ιωάννινα/Κόνιτσα, Κάρπαθος/Ολυμπος, Κέα, Κίμωλος, Κουφονήσια, Κύθνος, Λειψοί, Ερεσός Λέσβου, Νίσυρος, Οθωνοί, Παξοί, Πάτμος, Πέλλα/Προμάχοι, Σέριφος, Σέρρες, Σίκινος, Σίφνος, Σκόπελος, Σύμη, Σχοινούσα.
5 σε νοσοκομεία
Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης, Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, Γενικό Νοσοκομείο Χανίων.
18 ιδιωτικά εκ των οποίων τα 11 βρίσκονται στην Αττική.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΑΡΗΣ ΓΚΙΚΑΣ


Πτήση «απόδρασης» από την κρίση | κοινωνια | ethnos.gr