Κυριακή, 24 Μαρτίου 2013

Χαράζουν νέα «ΡΟΤΑ» στο Αιγαίο


Ενα πρωτοποριακό σύστημα τηλεδιοίκησης και τηλεδιαχείρισης πλοίων, αλλά και παροχής υπηρεσιών Διαδικτύου σε επιβάτες ακτοπλοϊκών μέσων, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε αποκλειστικά στην Ελλάδα και είναι έτοιμο να εφαρμοστεί στις γραμμές του Αιγαίου.
Το λεγόμενο σύστημα «ΡΟΤΑ» ήδη δοκιμάζεται στη στεριά προτού ενσωματωθεί στα συστήματα πλοίων των εταιρειών ΑΝΕΚ και Hellenic Seaways!
Για το λόγο αυτό, το τελευταίο διάστημα στο Ακρωτήρι Χανίων ένα συνηθισμένο κατά τα άλλα ιδιωτικό αυτοκίνητο κάνει βόλτες με το νέο αυτό σύστημα, το οποίο, εφόσον μελλοντικά αναπτυχθεί εμπορικά, θα αλλάξει τα δεδομένα τηλεδιοίκησης και τηλεδιαχείρισης πλοίων στο Αιγαίο, αλλά και τα επίπεδα των υπηρεσιών διαδικτυακής πρόσβασης για τους επιβάτες. Μάλιστα, το σύστημα «ΡΟΤΑ» θα μπορούσε να εξαχθεί και σε χώρες που παρουσιάζουν αντίστοιχα πολύπλοκη γεωμορφολογία με την ελληνική.
Πώς λειτουργεί
Τεχνικός υπεύθυνος ολόκληρου του έργου είναι ο καθηγητής Απόστολος Δόλλας από το Ινστιτούτο Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης. Οπως μας εξηγεί ο κ. Δόλλας, «η αρχική ιδέα για το σύστημα αυτό ανήκει στον αναπλ. καθηγητή Ιωάννη Παπαευσταθίου από το Πολυτεχνείο Κρήτης. Σήμερα τα πλοία χρειάζεται να στείλουν και να λάβουν ψηφιακά δεδομένα πραγματικού χρόνου, είτε για τηλεδιαχείριση (π.χ. παρακολούθηση συστημάτων πλοίου από τα κεντρικά γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας) είτε για υπηρεσίες προς τους επιβάτες (π.χ. τηλεϊατρική).
Ο τεχνικός υπεύθυνος για το σύστημα «ΡΟΤΑ», καθηγητής Απ. Δόλλας, και το Ι.Χ. που χρησιμοποιείται στα Χανιά για να δοκιμαστεί το σύστημα πριν από την εμπορική ανάπτυξή τουΟ τεχνικός υπεύθυνος για το σύστημα «ΡΟΤΑ», καθηγητής Απ. Δόλλας, και το Ι.Χ. που χρησιμοποιείται στα Χανιά για να δοκιμαστεί το σύστημα πριν από την εμπορική ανάπτυξή του»Για το σκοπό αυτό, έχουν δορυφορική σύνδεση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Οι δορυφορικές επικοινωνίες όμως είναι ιδιαίτερα ακριβές και τα δίκτυα δεν είναι ευρυζωνικά (δηλαδή αυτό που θα λέγαμε "υψηλής ταχύτητας"), περιορίζοντας αντίστοιχα το επίπεδο των παρεχόμενων δυνατοτήτων και υπηρεσιών. Ενδεικτικά, η ταχύτητα ενός δορυφορικού συστήματος πλοίου μπορεί να είναι λίγες εκατοντάδες χιλιάδες bits ανά δευτερόλεπτο. Θα ήταν επομένως επιθυμητό να έχουμε υπερδεκαπλάσια ταχύτητα μεταγωγής δεδομένων με υποδεκαπλάσιο κόστος.
»Στο αρχιπέλαγος των νησιών του Αιγαίου, η ρότα ενός πλοίου το φέρνει αρκετά κοντά σε νησιά που έχουν σε πολλά σημεία τους ανεμπόδιστη θέα προς τη θάλασσα και υποδομές Διαδικτύου. Μπορεί επομένως να δημιουργηθεί ένα σύστημα με κεραίες, όπως π.χ. τεχνολογίας WiFi, τόσο σε σταθερά σημεία όσο και πάνω στο πλοίο. Οι κεραίες στα νησιά θα συνδέονται με κάποιο δίκτυο δεδομένων, ενώ οι κεραίες στο πλοίο θα στρέφονται στην κατά περίπτωση κοντινότερη σταθερή κεραία».
Εν κινήσει
Ο Απ. Δόλλας διευκρινίζει ότι «το σύστημα αυτό μοιάζει με σύστημα κινητής τηλεφωνίας, αλλά στην πραγματικότητα έχει αρκετές διαφορές. Και όχι μόνο στην τεχνολογία και στις ταχύτητες διασύνδεσης, αλλά και στο ότι το πλοίο κινείται και επομένως πρέπει ανά πάσα στιγμή να υπολογίζεται κατά πού πρέπει να στραφεί η (κατευθυντική) κεραία του. Στην κινητή τηλεφωνία οι κεραίες δεν είναι κατευθυντικές και επομένως συνδέονται στο σταθμό βάσης με το δυνατότερο σήμα, ενώ στο σύστημα "ΡΟΤΑ" οι κεραίες είναι κατευθυντικές και επομένως πρέπει να επιλύεται ένα "γεωδαιτικό μοντέλο" που περιλαμβάνει αρκετές παραμέτρους, ενώ ανάλογα με την απόσταση επηρεάζεται ακόμη και από την καμπυλότητα της Γης».
»Η στρέψη της κεραίας του πλοίου γίνεται όχι μόνο κατά την αλλαγή από τη μία σταθερή κεραία στην άλλη, αλλά και κατά τη διάρκεια παροχής υπηρεσιών από μία σταθερή κεραία. Ας θεωρήσουμε ότι έχουμε σταθερές κεραίες με ανεμπόδιστη θέα προς τη θάλασσα στον Πειραιά, στη Γλυφάδα και στην Αίγινα. Ενα πλοίο που πλέει από τον Πειραιά προς τη Σαντορίνη αρχικά θα "βλέπει" την κεραία του Πειραιά, αλλά, όπως προχωρεί, η θέση του και επομένως η γωνία του διαμήκους άξονά του προς το σταθερό σημείο της κεραίας θα αλλάζει, και το σύστημα "ΡΟΤΑ" θα στρέφει την κεραία του πλοίου αργά μεν, αλλά διαρκώς. Υστερα από κάποιο διάστημα, όταν η κεραία της Γλυφάδας θα είναι πιο κοντά, ο μηχανισμός στρέψης της κεραίας στο πλοίο θα αλλάζει τη θέση της, ώστε να "βλέπει" τη Γλυφάδα. Η διαδικασία αυτή θα επαναλαμβάνεται καθ' όλο τον πλου».


Χαράζουν νέα «ΡΟΤΑ» στο Αιγαίο | Επιστήμη & Τεχνολογία | Ελευθεροτυπία