Κυριακή, 28 Οκτωβρίου 2012

Σαντορίνη: Εξειδίκευση για τουρισμό όλο τον χρόνο - oικονομία


Σαντορίνη: Εξειδίκευση για τουρισμό όλο τον χρόνο
Σαντορίνη Φωτό: Νίκος Ζερβονικολάκης

Στροφή στον θεματικό τουρισμό, με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, επιχειρεί η Σαντορίνη, ένα από τα πιο δυνατά brands προορισμών στη χώρα. Πέρα άλλωστε από τη διεθνή αναγνωρισιμότητα που έχει το νησί, χάρη στη μοναδικότητα της καλντέρας, ο προϊστορικός οικισμός στο Ακρωτήρι, που άνοιξε τον περασμένο Απρίλιο, ξανά από το 2005, με την κατασκευή του νέου βιοκλιματικού στεγάστρου από τον αρχιτέκτονα κ. Ν. Φιντικάκη και υπό την εποπτεία του αρχαιολόγου και διευθυντή ανασκαφής κ. Χ. Ντούμα, είναι ένας πολύ ισχυρός πόλος έλξης, που μπορεί να επαναπροσδιορίσει την εικόνα του νησιού, όχι μόνο για τους ταξιδιώτες αλλά και για τους επιβάτες της κρουαζιέρας, που το 2013 εκτιμάται ότι θα είναι χρονιά ρεκόρ.
Η Σαντορίνη άλλωστε είναι κορυφαίος προορισμός για τους επισκέπτες από Ασία που έρχονται στην Ελλάδα, ειδικά για ζευγάρια από την Κίνα που ταξιδεύουν ειδικά για να παντρευτούν με θέα την καλντέρα. Με βάση τα στοιχεία της κίνησης έως τον Αύγουστο του 2012 οι επισκέπτες στη Σαντορίνη έφθασαν τους 1.246.256, κατά 15% λιγότεροι από την περσινή χρονιά. Από αυτούς 541.777 ήταν επιβάτες κρουαζιέρας, 352.449 επισκέπτες με τα πλοία της γραμμής, 156.797 αφίξεις από τις πτήσεις εσωτερικού και 195.233 από τις πτήσεις εξωτερικού. Σε ό,τι αφορά το σύνολο της χρονιάς, το 2011 οι επισκέπτες ανήλθαν σε 1.890.019, το 2010 σε 1.680.087 και το 2009 σε 1.734.467.
«Ο τουρισμός είναι πλέον η ραχοκοκαλιά της οικονομίας του νησιού και από τον τρόπο της ανάπτυξης του εξαρτώνται και η γεωργική παραγωγή και κάθε άλλη μορφής οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα», τονίζει ο Δήμαρχος Θήρας κ. Α. Ζώρζος. Ο ίδιος σημειώνει την ανάγκη στροφής σε ειδικές μορφές, όπως ο φυσιολατρικός τουρισμός, ο αναρριχητικός, η γαστρονομία και ο οινοτουρισμός, αφού στο νησί υπάρχουν επισκέψιμα οινοποιεία. Ειδικό ενδιαφέρον εντοπίζεται στη γεωλογία, πέρα από τους εξειδικευμένους επισκέπτες που έρχονται στη Σαντορίνη για να μελετήσουν το ηφαίστειο, το οποίο εμφάνισε μία έξαρση στις αρχές του 2011. Σήμερα έχει επιστρέψει στην ήρεμη κατάσταση που βρισκόταν και πριν, όπως επιβεβαιώνει ο ηφαιστειολόγος ΔρΓ. Βουγιουκαλάκης.
Εν τω μεταξύ ο κ. Ζώρζος βρίσκεται σε συζητήσεις με τον Πιερ-Ιβ Κουστό, γιο του ωκεανογράφου και εξερευνητή Ζακ-Ιβ Κουστό, για τη δημιουργία ενός «υποθαλάσσιου οικοδιαχειριζόμενου πάρκου», ενώ σχετική μελέτη έχει ανατεθεί στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Σε εξέλιξη είναι μελέτη και για την κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ στο νησί, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών κρουαζιέρας.
«Η Δημοτική Αρχή θεωρεί ότι η τουριστική ανάπτυξη δεν πρέπει να γίνεται σε βάρος του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των κατοίκων του νησιού και είναι αποφασισμένη να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση», υπογραμμίζει ο κ. Ζώρζος. Στο πλαίσιο αυτό, επισημαίνει το συλλογικό αίτημα για την επέκταση της απόστασης προστασίας του αιγιαλού από τα 150 μέτρα που έχει γνωμοδοτήσει η Πολιτεία, στα 500 μέτρα. Ενώ αναφερόμενος στο ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond της εταιρίας Louis Cruises τον Απρίλιο του 2007, δηλώνει ότι το 2012 κατέθεσε δύο αγωγές στην εταιρία για αποζημίωση 80 εκατ. ευρώ για ειδική βλάβη και για την ανέλκυση του πλοίου που βρίσκεται ακόμα στον βυθό της καλντέρας.
Ταυτόχρονα για την προβολή της Σαντορίνης ο Δήμος προχώρησε στη δημιουργία νέου ταξιδιωτικού website www.santorini.gr, ενώ θα συμμετέχει στη φετινή Διεθνή Εκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο WTM που πραγματοποιείται από τις 5 έως τις 8 Νοεμβρίου.
Στο νησί υπάρχουν 48.000 κλίνες και το εφέτος λειτούργησαν 500 νέες. Ο στόχος της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου αποτελεί προτεραιότητα, τόσο για την τοπική αρχή, όσο και για τους επιχειρηματίες, επισημαίνει ο κ. Κ. Κωνσταντινίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Ηλιότοπος ΑΕ που διαχειρίζεται το ομώνυμο ξενοδοχείο στο Ημεροβίγλι της Σαντορίνης. Με αυτή την άποψη συντάχθηκαν πέρυσι πάνω από 20 τουριστικές επιχειρήσεις και εστιατόρια του νησιού, που αποφάσισαν να παραμείνουν ανοικτά για τη χειμερινή περίοδο ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος της. Εφέτος η προσπάθεια συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά, όμως για τους περισσότερους επιχειρηματίες στο νησί «η τάση είναι να κλείσουν» όπως τονίζει ό ίδιος, εξηγώντας ότι η επιτυχία του εγχειρήματος θα πείσει για την ανάγκη να παραμείνουν ανοιχτοί και τους χειμερινούς μήνες.



ΤΟ ΒΗΜΑ - Σαντορίνη: Εξειδίκευση για τουρισμό όλο τον χρόνο - oικονομία