Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012

Ναυαγεί η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας


Τι ζητά η τρόικα και οι ενστάσεις από τα υπουργεία




«Όπου χρειάζεται και μπορεί θα γίνουν βελτιώσεις, ωστόσο ο ιδιόμορφος χώρος του Αιγαίου, δεν επιτρέπει πλήρη απελευθέρωση της αγοράς στον χώρο της ακτοπλοΐας», υποστήριξαν οι τρεις γενικοί γραμματείς του υπουργείου Ναυτιλίας, οι οποίοι συναντήθηκαν την περασμένη εβδομάδα με την ομάδα της τρόικας, προκειμένου να συζητηθούν τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στην ακτοπλοΐα, από την οικονομική κρίση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΜΠΕ, η συνάντηση έγινε στο κτίριο του υπουργείου Οικονομικών στην οδό Νίκης στο Σύνταγμα και σε αυτήν πήραν μέρος ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας Αθανάσιος Μπούσιος, ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Κώστας Μουτζούρης και ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Σπιλάνης.

Η ομάδα της τρόικας, ζήτησε απελευθέρωση όλων των γραμμών και των ναύλων, κατάργηση των υποχρεωτικών δρομολογήσεων, αλλά και των περιορισμών, όσον αφορά τα πληρώματα.

Οι τρεις γενικοί γραμματείς από την πλευρά τους δήλωσαν ότι η αγορά στον χώρο της ακτοπλοΐας, λειτουργεί ήδη με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και ότι αν προχωρούσε μία πλήρης απελευθέρωση της αγοράς τότε σε πολλά νησιά θα υπήρχε πλήρης ακτοπλοϊκή απομόνωση κάτι που θα ήταν αντίθετο με την ευρωπαϊκή συνθήκη της Λισαβόνας περί εδαφικής συνοχής.

«Τα γεωγραφικά ή δημογραφικά χαρακτηριστικά των ευρωπαϊκών εδαφών δεν πρέπει να επηρεάζουν τις βασικές ελευθερίες που απολαμβάνουν οι πολίτες: μετακίνησης, πρόσβασης στα αγαθά, στις υπηρεσίες, στο κεφάλαιο και τη γνώση» υποστήριξαν οι γραμματείς.

Επίσης ανέφεραν ότι θα υπήρχαν σοβαρά προβλήματα όσον αφορά τον τουρισμό, καθώς τα συμβόλαια που κλείνουν κάποιες ξένες εταιρείες tour operators με μεγάλα ξενοδοχεία νησιών, αλλά και μικρές μονάδες είναι πολυετή, ενώ η τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου που θα εκτοξευόταν στα ύψη, θα λειτουργούσε αποτρεπτικά στην εμπορική κίνηση. Το έτος 2011- 2012 πάνω από 200 γραμμές εξυπηρετήθηκαν μέσω τακτικής δρομολόγησης πλοίων και 91 μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές).

Ισοδύναμα μέτρα για μείωση 

του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά 

εισιτήρια ζητά η τρόικα

Ισοδύναμα μέτρα προκειμένου να μειωθεί ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ζητεί η ομάδα της τρόικας, η οποία πριν τη συνάντηση την προηγούμενη εβδομάδα με κυβερνητικά στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, είχε ανάλογη ενημέρωση (πριν από λίγο καιρό) και με στελέχη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της τρόικας άκουσαν με μεγάλη προσοχή τα αιτήματα των ακτοπλόων και για το πώς λειτουργεί η ακτοπλοϊκή αγορά, ζήτησαν μικρότερη παρεμβολή του κράτους και πλήρη απελευθέρωση για να υπάρξει ανάπτυξη.

Σημειώνεται ότι για το θέμα της μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που σύμφωνα με πληροφορίες τέθηκε στη συνάντηση με τους τρεις γενικούς γραμματείς του υπουργείου Ναυτιλίας, η ομάδα της τρόικας, είπε ότι αν γινόταν μια μείωση του ΦΠΑ, αυτό δεν σημαίνει ότι και οι τιμές των εισιτηρίων θα έπεφταν προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική κίνηση στα πλοία.

Σημειώνεται ότι παρά την απόφαση του πρώην υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Διαμαντίδη για κατάργηση του ΚΑΕΟ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προκειμένου αυτά να γίνουν πιο ελκυστικά για τους επιβάτες, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επικαλούμενες το θέμα της ανόδου της τιμής στα καύσιμα προχώρησαν σε μεσοσταθμική αύξηση του 5% περίπου. Τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προκειμένου να αυξηθεί η τουριστική κίνηση προς τα νησιά έχει προτείνει και το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών σε έρευνά του, την οποία έχει και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Συγκεκριμένα, ζητά μείωση στο 9% του ΦΠΑ στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο των επιβατών και στο 16% για το εισιτήριο των οχημάτων. Ο ΦΠΑ είναι σήμερα 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, ενώ ένα ακτοπλοϊκό εισιτήριο, πέραν του ΦΠΑ, επιβαρύνεται με τον επίναυλο, που είναι 3%, και με 5% λιμενικά τέλη. 

Ναυαγεί η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας